Δράσεις / February 21, 2014

Η πορεία μιας γραμμής

grammi_1

Η γραμμή  είναι  ένα από τα βασικά  στοιχεία που χρειάζεται για να οριστεί και να διαμορφωθεί μια πορεία,  ένα σχέδιο ,ένα γράμμα, μια εικόνα, ένας χώρος ,μια κατεύθυνση . Την συναντάμε και  μόνη της  αλλά μπορεί να αποτελεί  και  μέρος από ένα σύνολο γραμμών που έχουν διαμορφώσει κάτι πιο σύνθετο και ίσως πιο ολοκληρωμένο.  Γιατί να προτείνουμε στα παιδιά μια τέτοια ενασχόληση; Μα για να μάθουν  πώς κάτι τόσο απλό μπορεί να εξελιχθεί  και πως ως εξελιγμένο και εμπλουτισμένο πια μπορεί να αναλυθεί   στα αρχικά του συστατικά.  Άλλωστε αυτό , συμβαίνει   πολύ συχνά  όταν τα παιδιά παίζουν με κάτι που επιλέγουν. Μπορούν να  δομήσουν  και να  αποδομήσουν.

Παρακινώντας την ομάδα  να ανακαλύψει  και να  παρατηρήσει  γραμμές στο περιβάλλον του σχολείου μέσα και έξω από τη τάξη  , γραμμές μέσα σε βιβλία , γραμμές που ορίζει το σώμα μας και γραμμές διαφορετικού τύπου ως προς τα χαρακτηριστικά , ξεκίνησε μια μικρή ανίχνευση, ένα παιγνίδι  με   σκοπό να φτιάξουν  την πορεία των δικών τους γραμμών.

Το πρώτο μας βήμα έγινε με στόχο την ανακάλυψη γραμμών μέσα στο χώρο της τάξης   μας,  της αυλής μας, του κόσμου που μας περιβάλλει  και  γραμμών που δημιουργεί το σώμα μας ή και τα σώματα όλης της ομάδας μέσα στο χώρο που φιλοξενούνται.

Μέσα από ερωτήσεις  και συζήτηση τα παιδιά «ανακάλυψαν» και χαρακτήρισαν γραμμές τα παρακάτω:  Τον δρόμο, το μπαστούνι της ομπρέλας, το φίδι, τον κροκόδειλο όταν έχει κλειστό το στόμα και τα πόδια, το κορδόνι, το καλώδιο που κρέμεται η λάμπα, τις πλευρές από τα παράθυρα, το δοκάρι της τάξης, τα πόδια της καρέκλας ,τα δάχτυλα του χεριού μας, το κορμό του δέντρου, τις ακτίνες του ήλιου, το καλαμάκι, το μαρκαδόρο , κα.( Τα παιδιά με τον τρόπο τους αναφέρθηκαν σε ίσιες γραμμές  )Θα ήθελαν άραγε να φτιάξουν τις δικές τους γραμμές; Το κλίμα  ήταν θετικό και ξεκίνησε το παιγνίδι.

 

ΜΑΡΚΑΔΟΡΟΙ ΣΕ ΓΡΑΜΜΗ….

Αδειάσαμε στο πάτωμα πολλούς άχρηστους μαρκαδόρους και καλέσαμε τα παιδιά να φτιάξουν τις γραμμές τους. Τα παιδιά  έβαλαν τον έναν πίσω από τον άλλον δημιουργώντας μικρές και μεγάλες ευθείες. Ένας μαρκαδόρος παραπονέθηκε ότι κουράστηκε να μπαίνει στην «ευθεία» και τα παιδιά άρχισαν να ενώνουν τους μαρκαδόρους σε μια συνεχή βέβαια αλλά όχι ίσια κατεύθυνση. Έτσι γεννήθηκαν γραμμές  ζικ-ζακ   ( σαν τα δόντια του κροκόδειλου), γραμμές   κοφτές,  οριζόντιες με τις  κάθετες τους  , κυματιστές, μακριές , κοντές κ.α., οι οποίες παρέμειναν στο πάτωμα για λίγη ώρα .Τις περιεργαστήκαμε και  τις φωτογραφήσαμε. Τα παιδιά κατάλαβαν πόσες  άλλες μορφές μπορεί να πάρει η γραμμή και τονώθηκε το ενδιαφέρον τους για καινούργιους  πειραματισμούς.

grammi_2  grammi_3

 

ΤΟ ΣΩΜΑ ΜΑΣ ΣΕ ΓΡΑΜΜΗ…..

Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες. Η οδηγία που δόθηκε ήταν ένα παιδί να χρησιμοποιήσει τα  σώματα των παιδιών σαν μικρές γραμμές που όταν τις ενώσει στο χώρο θα κάνει μια μεγάλη σε όποιο μέγεθος και μορφή  θελήσει. Έτσι έγιναν ξαπλωμένες ίσιες σωματογραμμές , όρθιες  ζωηρές  που προχωρούσαν και ανεβοκατέβαιναν, στρογγυλές γραμμές  όταν η ομάδα έκανε κύκλο .Μέσα από αυτή τη διαδικασία τα παιδιά εντόπισαν και τη διαφορά ανοιχτής- κλειστής γραμμής.

 

Γ. Η ΑΣΗΜΕΝΙΑ ΧΟΝΤΡΗ ΚΛΩΣΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΓΡΑΜΜΕΣ ……..

Έχοντας κόψει μεγάλα κομμάτια της παραπάνω κλωστής τα παιδιά δημιούργησαν στο πάτωμα διάφορους τύπους γραμμών ,ίσιες, σπιράλ, κυματιστές, σαλίγκαρους, διακεκομμένες αλλά και την μονοκονδυλιά . Τη γραμμή που ξεκινά από ένα σημείο  και πάει όπως και όπου θέλει .

Αυτές μεταφέρθηκαν και στο χαρτί. Τα παιδιά χρησιμοποίησαν κανσόν χαρτί σα βάση και με λαδοπαστέλ σχεδίασαν τη πορεία της δικής τους γραμμής. Σχεδίασαν τις μονοκονδυλιές τους και τις χρωμάτισαν με νεροχρώματα.

grammi_4 grammi_5

grammi_8

grammi_6

grammi_7

grammi_9

 

ΟΙ ΓΡΑΜΜΕΣ ΟΔΗΓΟΥΝ ΣΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΔΙΚΗΣ ΜΑΣ ΓΡΑΜΜΑΤΟΣΕΙΡΑΣ…

grammi_10

 

 

 

 

 

 

 

Tα παιδιά σε άσπρο χαρτόνι σχεδίασαν  με απλές γραμμές  μαύρα πρωτότυπα  δικά τους γράμματα . Το ίδιο έκαναν και σε μαύρο χαρτόνι χρησιμοποιώντας άσπρη τέμπερα. Όλες μαζί  αναρτημένες στο πίνακα έδωσαν την  αίσθηση μιας καινούργιας γραφής, αποτέλεσμα της συνεργασίας όλης της ομάδας.

grammi_11

 

 

 

 

 

grammi_12

 

Ε. ΟΙ ΓΡΑΜΜΕΣ ΦΤΙΑΧΝΟΥΝ ΣΧΕΔΙΑ,ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΠΑΖΛ ΚΑΙ ΤΟ ΠΑΖΛ  ΕΝΑ ΠΑΙΓΝΙΔΙ  ΚΙΝΗΣΗΣ…..

Σχεδιάσαμε  μια γραμμή με παχύ μαύρο  περίγραμμα  πάνω σε ένα κίτρινο  κανσόν  , το πλαστικοποιήσαμε και με διάφορους τρόπους ενώσαμε τα κομμάτια δημιουργώντας κάθε φορά καινούργιες κατευθύνσεις , σχήματα , σχέδια και διαμορφώνοντας άλλη εικόνα στο παζλ . Μετά τα παιδιά έσυραν το δάχτυλο τους  και  περπάτησαν πάνω στις γραμμές  αργά , γρήγορα με δικούς τους  τρόπους ορίζοντας ένα κινητικό παιγνίδι  πάνω στα σχέδια των γραμμών. Τα παιδιά ονομάτισαν το παιγνίδι  «λαβύρινθο». Αυτό  αποτέλεσε τη βάση για να περπατήσουν και να κινηθούν πάνω στη πορεία των γραμμών μικρά πλαστικά ανθρωπάκια  ,ζωάκια, αυτοκινητάκια  και άλλα παιγνίδια της τάξης.

grammi_14 grammi_13

 

ΟΙ  ΓΡΑΜΜΕΣ , ΑΓΑΠΗΜΕΝΕΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΖΩΓΡΑΦΩΝ…

Είναι γνωστό πόσο αγαπητές και χρήσιμες είναι οι «γραμμές» στους ζωγράφους και πως συντελούν στην πραγμάτωση των ιδεών μέσα στα έργα τους. Επιλέγοντας ζωγράφους σύγχρονης τέχνης όπως ο Picasso, o Miro, o Μatisse και ο Kandinsky δώσαμε έμφαση στις γραμμές που δημιουργούν τα σχέδια τους. Τα παιδιά είδαν, παρατήρησαν  και σχολίασαν τον τρόπο  του καθενός . Ερμήνευσαν τους πίνακες μέσα από τη δική τους φαντασία και διάθεση. Αυτό  αποτέλεσε  μια μικρή εισαγωγή  για τη γνωριμία με τον κόσμο της ζωγραφικής.

grammi_16

 

 

 

 

 

 

 

grammi_15

 

 

ΟΙ ΓΡΑΜΜΕΣ ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΝ ΝΑ ΠΟΡΕΥΟΝΤΑΙ…..ΠΑΝΩ ΣΕ ΠΡΟΣΩΠΑΚΙΑ.

grammi_18 grammi_17

grammi_19

Και οι γραμμές βέβαια θα συνεχίσουν τις πορείες τους ,παρέα με τα παιδιά…

1oς Δ.Π.Σ ΒΥΡΩΝΑ, ΟΜΑΔΑ ΜΕΓΑΛΩΝ ΝΗΠΙΩΝ.

 

ΣΤΑΣΗ ΑΝΝΑ.

 




0 Comment

Leave a Reply